Kebiasaannya,
sesebuah organisasi atau institusi yang cemerlang dipimpin oleh pemimpin yang
berkaliber dan berwawasan. Supian (2012) menyatakan
kecemerlangan akademik sahaja masih tidak mampu memenuhi aspirasi negara.
Kepetahan komunikasi, ketokohan sebagai ketua, tingkah laku yang matang dalam
mengurus amat diperlukan bagi mencapai anjakan transformasi yang diharapkan pada
abad 21 ini. Pengetua dan Guru Besar (PGB) yang mampu menguasai ciri-ciri yang
dinyatakan akan dapat melonjakkan institusi pendidikan ke tahap antarabangsa.
Dalam al-Qur’an, Allah SWT telah menjelaskan mengenai aspek kepimpinan yang
bermaksud:
Dan dia lah yang menjadikan
kamu penguasa-penguasa di bumi dan dia meninggikan sebahagian kamu atas
sebahagian (yang lain) beberapa derajat, untuk mengujimu tentang apa yang
diberikan-Nya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat siksaan-Nya dan
Sesungguhnya dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (al-An’am, 6:165)
Kepimpinan yang baik akan menyebabkan sumber
manusia atau staf di bawah tanggungjawab pemimpinnya akan berasa gembira dengan
tugas mereka. Kesannya, mereka menjadi pekerja yang produktif kepada
organisasi. Menurut Zabidi Dun dan Mamah Muhamad (1996) sesebuah organisasi
atau institusi memerlukan tiga sumber
utama untuk perlaksanaan fungsinya iaitu sumber fizikal, kewangan dan sumber
manusia. Tanpa ketiga-tiga sumber ini,
organisasi tidak akan mampu mencapai matlamat dengan berkesan terutamanya bagi
negara yang sedang dalam proses peralihan ke arah negara berpendapatan tinggi
seperti Malaysia dan kebanyakkan negara membangun yang lain.
(Gambar Hiasan)
Di sekolah, pemimpin kepada institusi di bawah kawalan mereka
adalah pengetua/ guru besar (PGB). Oleh yang demikian, (PGB) selaku ketua
jabatan perlu memberi perhatian kepada kewujudan persekitaran kerja yang
kondusif dan selesa agar prestasi kerja guru meningkat sekaligus kemenjadian
murid dapat direalisasikan. Menurut Kopelman et al. (1990) sebarang perubahan
amalan pengurusan sumber manusia melalui gaya kepimpinan yang berkesan yang
bertujuan mempertingkatkan produktiviti pekerja akan mengubah ikIim organisasi
sesebuah organisasi. Iklim organisasi pula akan mempengaruhi secara langsung
atau tidak langsung prestasi kerja kakitangan di sesuatu organisasi. Elemen-elemen
yang menjadi penentu tahap prestasi kerja kakitangan adalah motivasi, latihan,
kebolehan dan kemahiran, struktur ganjaran, nilai kerja, sokongan, perhubungan,
suasana tempat kerja, sumber yang sedia ada dan pengaruh persekitaran. Oleh
yang demikian, kepimpinan lestari dalam kalangan (PGB) haruslah juga mempunyai
semua elemen yang berupaya meningkatkan prestasi kerja guru dan warga sekolah.
Kepimpinan lestari sangat bersesuaian dengan
hasrat kerajaan dalam menjayakan transformasi pendidikan ini. Menurut Supian
(2012), model kepimpinan lestari masih
kurang diamalkan di kebanyakan sekolah,namun begitu model ini mampu memberi
kesan kepada pengurusan sekolah dalam jangka masa panjang.
PGB selaku pemimpin juga perlu mengamalkan sikap keterbukaan
terhadap cetusan idea atau gagasan baru. Tugas utama para pendidik hari ini
adalah untuk melahirkan generasi pelajar yang memiliki daya fikir yang tinggi,
kreatif dan inovatif, bagi memastikan mereka mampu menghadapi sebarang keadaan
dan cabaran. Di sinilah pentingnya kemahiran berfikir aras tinggi memainkan
peranannya dalam setiap kehidupan. Jadi, kita perlu memikirkan sesuatu dalam
hal ini, agar generasi kita yang akan datang lebih bersedia untuk menelusuri
cabaran langit terbuka dengan jayanya. Hal ini telah dinyatakan dalam al-Qur’an
yang bermaksud:
Dan (ingatlah), ketika
Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu
Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: "Sesungguhnya aku akan
menjadikanmu imam bagi seluruh manusia".(al-Baqarah, 2:124)
Seterusnya, dimensi membudayakan pembelajaran sepanjang hayat dalam
kepimpinan lestari perlulah dihayati dan diamalkan bukan sahaja kepada PGB,
kakitangan guru dan bukan guru malah meresap ke jiwa para pelajar. Malahan,
kepimpinan yang dinamik juga akan menjadi suri tauladan sekiranya PGB menjadi qudwah
hasanah (ikutan terpuji) seterusnya menjadi role model kepada warga
sekolah. Seharusnya, prinsip iqra dan pembelajaran sepanjang hayat wajar
diaplikasikan terlebih dahulu oleh PGB agar budaya ilmu akan sentiasa
berkembang dalam kalangan warga sekolah. Ini bertepatan dengan sabdaan Nabi
Muhammad SAW yang bermaksud:
Menuntut
ilmu itu wajib bagi setiap muslim (Riwayat Ibnu Majah, Hadith No. 224)
Budaya kerja yang cemerlang seharusnya menjadi indikator penting
kepada PGB supaya sekolah yang dipimpin mencapai sasaran yang ditetapkan. Ini
penting supaya visi dan misi yang menjadi sasaran sekolah dapat membawa
organisasi yang dipimpin oleh guru besar ke arah yang lebih baik. Beberapa
inisiatif yang telah diperkenalkan oleh kerajaan seperti Sekolah Berprestasi
Tinggi (SBT) dan Tawaran Baru (Bai’ah) boleh dijadikan sasaran untuk dicapai
oleh PGB. Inisiatif-inisiatif ini menuntut setiap PGB mengekalkan keunggulan
dalam semua bidang pendidikan dalam jangka masa yang panjang. Namun, dalam
Islam, niat yang ikhlas lebih ditekankan berbanding kenikmatan dunia yang
sementara.
Selain itu, kepimpinan di
sekolah perlu sentiasa dinamik dalam mengisi harapan masyarakat dan
negara. Dalam konteks ini, pembangunan profesionalisme berterusan melalui
latihan dalam perkhimatan atau in-house training bagi meningkatkan kemahiran
merupakan faktor penting yang harus diberi perhatian. Kepentingan latihan dan
pembangunan sumber manusia dalam sesebuah organisasi turut dijelaskan oleh
Sergiovanni (1994). Menurut beliau, latihan yang berbentuk umum seperti Latihan
Dalam Perkhidmatan (LDP) yang menjadi kealaziman bagi penjawat awam sahaja
tidak mencukupi. Sebaliknya, PGB perlu memberi penekanan kepada pembangunan
profesional tetapi turut memperbaharui strategi peningkatan mengikut keperluan
semasa.
Seterusnya, PGB juga perlu menjaga kredibiliti, integriti dan
ketrampilan diri masing-masing kerana segala tindak-tanduk dan perlakuan kita
sentiasa diperhatikan bukan sahaja oleh seluruh warga sekolah tetapi juga
pelanggan-pelanggan luar khususnya komuniti masyarakat. Semua program yang
dilaksanakan oleh guru besar perlu memberi impak yang tinggi kepada sekolah
masing-masing.
Oleh yang demikian, Hargreaves dan Fink (2003) menyarankan agar
kepimpinan lestari perlu menjadi komitmen dan keutamaan semua pemimpin sekolah
dalam melaksanakan tugas-tugas mereka. Kesimpulannya, kepimpinan lestari
haruslah menjadi amalan setiap PGB agar imbuhan dan ganjaran yang telah
diberikan oleh kerajaan membuahkan hasil yang optimum.
Bibliografi:
Hargreaves, A
dan Fink, D. (2003). Sustaining Leadership.Phi Delta Kappan
Supian Hashim.
(2012) Amalan Kepimpinan Lestari dan Hubungannya dengan Prestasi Kerja Guru
Sekolah Rendah yang menerima Tawaran Baharu di daerah Segamat. Universiti
Teknologi Malaysia.
Kementerian
Pelajaran Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
2013- 2025. Malaysia.
0 comments:
Post a Comment